Thursday 7 July 2016

USD Dijangka Menguat Menjelang NFP Malam Nanti?




Hari ini kita akan menghadapi news penting yang melibatkan matawang USD. Pada malam ini jam 8.30 malam, data US Non Farm Payroll (NFP) akan dikeluarkan.

Secara umumnya, data NFP yang baik merupakan pemangkin yang positif buat USD manakala data yang buruk pula akan melemahkan matawang ini. Pada bulan lepas, kita telah dikejutkan dengan data yang sangat buruk dicatatkan untuk bacaan NFP bulan Mei. Data yang sangat rendah telah dicatatkan iaitu hanya sebanyak 38k. Selepas data ini dikeluarkan, USD telah menjunam jatuh dan melemah berbanding matawang-matawang utama yang lain. Pair EURUSD telah naik sekitar 140pips dalam tempoh setengah jam akibat dari data NFP yang buruk ini.



Untuk data NFP kali ini, dijangka akan ada peningkatan yang ketara berbanding data yang lepas. Ahli ekonomi menjangkakan pertambahan pekerjaan sebanyak 175K untuk bulan Jun iaitu 4kali ganda lebih besar dari bacaan bulan Mei. Jika ini benar-benar terjadi, USD dijangka menerima kesan yang positif sebaik sahaja data ini keluar.




Selain itu, perhatian juga perlu diberikan kepada data Unemployment Rate dan juga data Average Hourly Earning yang akan dikeluarkan serentak bersama-sama dengan data NFP. Kedua-dua data ini juga akan mempengaruhi pergerakan matawang USD pada malam ini.


Naim Sangkakelubi
SFA Currency Analyst


No comments:

Post a Comment