Thursday 21 July 2016

Market Update (21/07/16) ;



  • NZD lemah hari ini selepas Reserve Bank of New Zealand memberikan gambaran yang jelas bahawa akan ada pelonggaran monetary policy pada bulan Ogos nanti. RBNZ juga memaklumkan bahawa Matawang Kiwi yang kuat akan mengheret inflasi ke bawah.


  • Petang tadi jam 4.30petang, data yang melibatkan matawang GBP telah keluar iaitu data Retail Sales. Data yang buruk telah dicatatkan iaitu pada paras -0.9% berbanding data lepas 0.9%. GBP telah melemah selepas data ini dikeluarkan.

.
  • ECB telah mengekalkan kadar faedah sedia ada mereka sebentar tadi. Pengekalan kadar faedah ini memang sudah dijangkakan oleh kebanyakan trader dan juga investor. Semasa press conference dilakukan, eurusd telah naik kira2 50pips namun ianya tidak kekal lama sebelum pasangan matawang ini kembali terjun dan memadam kesemua kenaikan tersebut. ECB dilihat neutral saja pada kali ini. Ketika update ini ditulis, eurusd berada di paras harga yang sama dengan harga pembukaan. Psikologi support 1.1000 dilihat masih bertahan setakat ini.

.
  • Data US Jobless Claim juga telah keluar jam 8.30malam tadi. Data yang baik telah dicatatkan kali ini dengan bacaan sebanyak 253k.

No comments:

Post a Comment