Thursday 20 October 2016

Market Update (20/10/16)



  • Matawang AUD lemah hari ini berbanding matawang2 utama yang lain. Ianya lemah setelah data Australian Employment Change yang dikeluarkan pagi tadi lebih buruk berbanding jangkaan dan juga data lepas. Data ini keluar dengan bacaan -9.8k berbanding jangkaan 15.2k. Data lepas pula telah disemak semula ke paras yang lebih buruk iaitu dari -3.9k kepada -8.6k. Pasangan matawang AUDUSD telah jatuh menjunam melebihi 100pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini, setakat ini.

.
  • Jam 4.30petang tadi, data melibatkan matawang GBP telah dikeluarkan iaitu data UK Retail Sales m/m. Data ini sekadar mencatatkan bacaan 0.0% iaitu lemah berbanding jangkaan 0.3%. Matawang GBP dilihat lemah setelah data ini keluar. Matawang GBP secara keseluruhannya minggu ini setakat hari ini masih lagi mencatatkan kenaikan berbanding USD. Ianya telah naik sekitar 78pips dari harga pembukaan minggu ini. Walaupun begitu, isu brexit masih lagi memberikan tekanan yang negetif kepada matawang GBP untuk jangka masa yang lebih panjang.

.
  • Matawang yang paling mencuri tumpuan hari ini pastinya matawang EURO. Matawang ini melakukan pergerkan 'yo-yo' hari ini ketika berlangsungnya ECB Press Conference yang bermula jam 8.30malam tadi. ECB secara rasminya hari ini telah mengekalkan Minimum Bid Rate (interest rate) sedia ada mereka pada paras 0.00%. Pengekalan kadar faedah ini telah pun dijangkakan oleh market. Apa yang menarik perhatian adalah pergerakan EURO ketika Draghi sedang berucap di press conference.

  • Matawang EURO pada mulanya telah naik kira2 60pips disebabkan market bertindak balas dengan kenyataan draghi yang seolah2 memberi gambaran bahawa ECB sedang dalam usaha ke arah melakukan 'tapering' ke atas program QE mereka. Kenyataan yang dirujuk adalah seperti berikut. "Right now, conditions reflect that QE to remain in place, but this extraordinary support can’t stay forever". Namun kenaikan ini tidak bertahan lama apabila Draghi kemudiannya mengeluarkan kenyataan berikut "An Abrupt End To QE Is Unlikely, Was Never Discussed".

  • Jadi kesimpulannya buat masa sekarang, ECB belum lagi membincangkan apa2 hal berkaitan usaha menghentikan program QE mereka. Program ini masih lagi akan berjalan seperti biasa iaitu sebanyak 80billion euro setiap bulan sehingga bulan March 2017. Matawang EURO terus sahaja kembali jatuh setelah market menghadam kenyataan Draghi ini.

1 comment:

  1. QUANTUM BINARY SIGNALS

    Get professional trading signals delivered to your cell phone every day.

    Follow our signals NOW & earn up to 270% daily.

    ReplyDelete