Wednesday 12 October 2016

Market Update (13/10/16)



  • Yen matawang yang paling lemah setakat ini hari ini. Ianya melemah berbanding matawang2 utama yang lain berikutan kenyataan dari Gabenor Bank Jepun, Haruhiko Kuroda di sebelah pagi tadi bahawa BOj akan melonggarkan lagi polisi kewangan sedia ada termasuk lah untuk merendahkan lagi kadar faedah negetif mereka. Ketika update ini ditulis, harga pasangan matawang USDJPY telah pun berjaya melepasi hara tertinggi yang dicatatkan minggu lepas dan ianya sekarang sedang berada diparas 104.43 iaitu naik sekitar 90pips dari harga pembukaan hari ini.


  • USD Dollar secara keseluruhannya kuat setakat hari ini. USD Index mencatatkan kenaikan sebanyak +0.32% dan sekarang sedang berada di paras 98.00. USD terus mendapat tempias yang positif disebabkan oleh kemungkinan akan berlakunya kenaikan kadar faedah oleh Federal Reserve sekurang2nya sekali pada tahun ini. Kenaikan kadar faedah tersebut dijangka berlaku pada bulan Disember nanti. Untuk keadaan semasa, semua investor dan trader sedang menantikan FOMC Meeting Minutes jam 2pagi nanti.


  • Harga minyak mentah turun hari ini. Ianya turun sedikit kepada $50.18 berbanding harga tertinggi yang dicatatkan semalam pada paras $51.47. Harga minyak mentah gagal melepasi major resistance yang berada pada paras $51.48 iaitu harga tertinggi yang dicatatkan pada 8 Jun 2016. Matawang CAD hari ini telah terkesan dengan penurunan harga minyak mentah ini dan dilihat melemah. Harga minyak mentah berterusan naik sebelum ini disebabkan oleh keputusan yang dicapai oleh menyuarat tidak rasmi OPEC di Algeria berkenaan dengan pemotongan kadar pengeluaran minyak mentah.

No comments:

Post a Comment