Tuesday 4 October 2016

Market Update (04/10/16)




  • GBP masih lagi menjunam jatuh hari ini. Pasangan matawang GBPUSD masih meneruskan penurunan dengan mencatatkan harga terendah dalam jangka masa 31 tahun. Sentimen pasaran masih lagi berkisarkan isu Brexit. UK telah mengeluarkan kenyataan rasmi menerusi Perdana Menteri nya Theresa May bahawa mereka akan menyerahkan 'article 50' untuk keluar pada Kesatuan Eropah pada penghujung bulan March 2017. GBPUSD telah mengalami kejatuhan lebih dari 100pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini.



  • Reserve Bank of Australia (RBA) mengekalkan kadar faedah (cash rate) mereka pada paras 1.50%. Pengumuman ini telah dibuat pada jam 12.30 tengah hari waktu tempatan hari ini. Tidak banyak perubahan statement2 dari RBA untuk meeting kali ini. RBA ada menyentuh berkenaan kadar tukaran matawang Australian Dollar. Mereka mengeluarkan kenyataan "Rising AUD could complicate economic adjustment". RBA dilihat tidak mahukan kekuatan yang berlebihan kepada matawang Australian Dollar. Untuk keadaan semasa, AUD dilihat agak neutral tetapi untuk jangka masa yang lebih panjang, ianya masih berpotensi untuk melakukan penurunan disebabkan oleh RBA masih dalam proses untuk melonggarkan dasar kewangan mereka.



  • GDT Price Index mencatatkan bacaan yang lemah sebentar tadi. Ianya mencatatkan bacaan -3.0% berbanding data lepas 1.7%. Matawang NZD dilihat terus melemah setelah data ini dikeluarkan. Ketika update ini ditulis, pasangan matawang NZDUSD berada di paras 0.7254 iaitu turun kira2 20pips dari harga pembukaan hari ini. Pasangan matawang ini dilihat berpotensi untuk terus melakukan penurunan.



  • US Dollar kuat setakat ini hari ini. Ianya kuat berbanding matawang utama yang lain. Ketika update ini ditulis, USD Index sedang berada di paras  96.34 iaitu naik sebanyak +0.67%. Kekuatan USD ini didorong oleh kemungkinan data yang lebih baik dicatatkan oleh data Non Farm Payroll (NFP) pada hari Jumaat nanti. Ianya dijangka meningkat dari data lepas 151k kepada 171k (forecast).

No comments:

Post a Comment