Monday 3 October 2016

Market Update (03/10/16)






  • GBP matawang yang paling lemah setakat ini hari ini. Matawang ini terus berada dalam keadaan yang tertekan di sebabkan kenyataan terbaru oleh Perdana Menteri United Kingdom, Theresa May bahawa UK secara rasminya akan menghantar 'article 50' untuk keluar dari Kesatuan Eropah pada penghujung bulan March tahun hadapan. Market dilihat telah bertindak balas dengan kenyataan rasmi ini dan menjual pound sterling. Ketika pasaran dibuka awal pagi tadi, telah berlakunya 'gap' hampir 70pips ke atas pasangan matawang GBPUSD. Pasangan matawang ini telus melakukan junaman dan setakat ini telah menjunam sekitar 130pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini. Ianya dilihat sedang mencabar support terendah yang dicatatkan sebelum ini pada 6 Julai 2016 iaitu harga 1.279x. Ketika update ini ditulis, harga sedang berada di paras 1.2828.



  • USD dilihat kuat setakat ini pada hari ini berbanding matawang-matawang utama yang lain. Ianya mencatatkan kenaikan berbanding euro, gbp, jpy, nzd, cad kecuali berbanding aud. USD Index mencatatkan kenaikan sebanyak +0.30% hari ini dan ianya sedang berada diparas 95.75. Minggu ini, data yang paling ditunggu-tunggu melibatkan matawang USD pastinya data Non Farm Payroll (NFP) yang akan dikeluarkan pada hari Jumaat jam 8.30malam nanti. Jika melihat kepada data forecast, data NFP kali ini dijangka mencatatkan peningkatan ke bacaan 171k berbanding data lepas 151k. Ini sekaligus memberikan sentimen awal yang positif buat matawang USD.



  • Besok pagi jam 12.30 tengah hari, Reserve Bank of Australia akan mengumumkan kadar faedah terkini mereka. Kadar faedah (cash rate) ini dijangka kekal pada paras 1.50%. Pengumuman kadar faedah kali ini merupakan yang pertama buat Gabenor Bank of Australia yang baru iaitu Philip Lowe menggantikan Gabenor terdahulu Glenn Stevens. Jika kadar faedah sedia ada dikekalkan, kita perlu melihat kepada statement2 yang akan dikeluarkan oleh RBA sama ada ianya lebih menjurus kepada statement2 yang hawkish ataupun dovish.  

No comments:

Post a Comment