Thursday 29 September 2016

Market Update (29/09/16)




  • OPEC membuat kejutan awal pagi semalam. Melalui mesyuarat tidak rasmi di Algeria, mereka menemui kata sepakat untuk menghadkan pengeluaran minyak buat pertama kali nya dalam tempoh 8tahun. Harga minyak mentah telah melambung naik disebabkan oleh keputusan ini. Matawang2 commodity mendapat tempias yang positif dari kenaikan harga minyak ini terutama sekali matawang CAD. Pasangan matawang USDCAD turun lebih 200pips semalam dan masih berterusan ditekan hari ini.



  • Harga minyak mentah naik 3$ semalam dari paras 44.3 kepada 47.4. Hari ini harga minyak mentah dilihat masih stabil dan terus didagangkan di atas harga 47.00 per tong.



  • US Dollar secara keseluruhannya kuat hari ini. USD Index setakat ini mencatatkan kenaikan +0.14%. Ianya sekarang berada di paras 95.56. Yellen semasa berucap di Washington DC semalam masih mengekalkan tone yang hawkish dengan mengeluarkan kenyataan bahawa majoriti ahli federal reserve melihat bahawa kenaikan interest rate pada tahun ini adalah diperlukan.



  • Data ekonomi dari US yang keluar jam 8.30malam tadi juga mencatatkan peningkatan. Data US Final GDP mencatatkan bacaan 1.4% berbanding data forecast 1.3% dan juga previous 1.1%. Data Unemployment Claim juga dilihat baik dengan dengan bacaan 254k.

No comments:

Post a Comment