Thursday 22 September 2016

Market Update (22/09/16)



  • USD matawang yang paling lemah hari ini. Ianya melemah berbanding matawang2 utama yang lain setelah Federal Reserve awal pagi semalam telah mengekalkan kadar faedah sedia ada mereka pada paras 0.25%-0.50%. Kadar faedah ini telah dikekalkan dengan 7 undian berbalas 3 dimana hanya 3orang fed members telah mengundi untuk menaikkan kadar faedah pada mesyuarat kali ini. Walaubagaimanapun, peluang dilihat masih terbuka untuk Fed menaikkan kadar faedah mereka pada bulan Disember nanti.


  • Awal pagi tadi juga iaitu pada jam 5pagi, Reserve Bank of New Zealand telah mengekalkan kadar faedah mereka pada bulan ini pada paras 2.00%. Namun RBNZ menegaskan bahawa mereka akan terus melonggarkan dasar kewangan mereka di masa hadapan. Mereka juga memberikan kenyataan bahawa kadar tukaran NZD yang lebih rendah adalah diperlukan. Hal ini telah menyebabkan pasangan matawang NZDUSD sukar untuk mencatatkan kenaikan walaupun dalam situasi USD yang lemah sekarang ini.


  • CAD matawang yang paling kuat hari ini. Kekuatan ini didorong oleh kenaikan harga minyak mentah sebanyak $0.70 hari ini. Harga minyak mentah berada di paras $46.37 ketika update ini ditulis. Canada merupakan antara pengeluar minyak mentah terbesar di dunia dan ekonomi mereka sangat bergantung dengan industri minyak ini. Disebabkan itu lah sebarang perubahan harga yang berlaku ke atas harga minyak mentah akan memberi tempias kepada matawang Canadian Dollar (CAD).

No comments:

Post a Comment