Tuesday 1 November 2016

Market Update (01/11/16)


.

  • Pagi tadi, Bank of Japan telah mengekalkan monetory policy sedia ada mereka. BOJ policy rate dikekalkan pada paras -0.10%. Tiada apa2 statement baru yang dikeluarkan oleh BOJ pada hari ini. Tiada kesan langsung yang besar dilihat pada matawang yen. Pasangan matawang USDJPY kini berada betul2 di harga pembukaan hari ini iaitu pada paras 104.85 dan tidak mencatatkan apa2 perubahan hari ini ketika update ini ditulis.


  • Reserve Bank of Australia juga telah mengumumkan monetary policy mereka hari ini. RBA juga mengekalkan monetary policy sedia ada mereka dengan mengekalkan cash rate pada paras 1.50%. Tone RBA kali ini masih lagi neutral dan dilihat sama dengan pengumuman monetary policy sebelum ini. RBA dilihat tidak akan tergesa2 memotong kadar faedah mereka dan ini telah mendorong kepada kenaikan matawang AUD sejurus market menghadam perkara ini. Pasangan matawang AUDUSD naik lebih dari 80pips dari harga terendah ke harga tertinggi setakat ini dan ianya mungkin berpotensi untuk mencabar resistance terdekat yang berada di 0.7708 (high 26 Oktober 2016).


  • Jam 4.30 petang tadi, data melibatkan matawang GBP telah dikeluarkan iaitu data Manufacturing PMI. Data yang keluar sedikit melemah iaitu pada bacaan 54.3 berbanding jangkaan 54.6. GBP menerima tempias yang negetif dari data ini dan dilihat sedikit melemah.


  • Jam 8.30malam tadi pula, data melibatkan matawang CAD telah dikeluarkan iaitu data Gross Domestic Product (GDP). Data ini keluar sama seperti data jangkaan iaitu mencatatkan bacaan 0.2%. Data ini mencatatkan penurunan jika dibandingkan dengan data lepas iaitu 0.4%. Namun, matawang CAD agak kuat hari ini disebabkan oleh tempias kenaikan matawang2 komoditi yang lain iaitu AUD & NZD. Selain itu harga minyak mentah juga dilihat stabil hari ini dan ianya sedikit sebanyak telah memberikan sokongan tambahan yang positif kepada matawang CAD.

No comments:

Post a Comment