Thursday 18 August 2016

Market Update (18/08/16)




  • Pagi tadi jam 9.30pagi, data yang melibatkan matawang AUD telah dikeluarkan. Data yang dimaksudkan adalah data Employment Change dan juga Unemployment Rate. Kedua-dua data yang keluar ini telah lebih baik berbanding data previous dan juga forecast. Data sebenar Employment Change mencatatan bacaan 26.2k iaitu tinggi berbanding data terdahulu 10.8k. Data Unemployment Rate pula mencatatkan bacaan 5.7% berbanding data lepas 5.8%. Matawang AUD kuat sejurus data ini dikeluarkan.



  • Petang tadi jam 4.30petang, data UK Retail Sales telah dikeluarkan. Data UK Retails Sales juga telah mencatatkan peningkatan yang memberangsangkan. UK Retail Sales m/m keluar 1.4% berbanding data forecast 0.1% dan juga data previous -0.9%. Matawang GBP menguat setelah data ini dikeluarkan. Pair GBPUSD telah naik lebih dari 90pips dalam tempoh 30minit pertama selepas data ini keluar.



  • Jam 8.30malam tadi pula, data dari negara Amerika Syarikat telah dikeluarkan iaitu data Philly Fed Manufacturing Index dan juga Unemployment Claims. Kedua2 data ini mencatatkan perubahan yang baik dan USD sedikit menguat setelah data ini dikeluarkan. Namun, kekuatan USD ini hanya bertahan sementara di sebabkan oleh fokus trader/invester masih terarah kepada FOMC minutes yang dikeluarkan awal pagi semalam. Ketika update ini ditulis, USD index hari ini telah turun sebanyak -0.24% iaitu berada di paras 94.48.

No comments:

Post a Comment