Friday 12 August 2016

Market Update (12/08/16)


Bendera Negara China



  • Awal pagi hari ini iaitu pada jam 6.45pagi, data ekonomi yang melibatkan matawang NZD telah dikeluarkan. New Zealand Retail Sales q/q telah mencatatkan bacaan yang baik berbanding data previous dan juga forecast. Data sebenar keluar 2.3% berbanding previous 1.0% dan forecast 1.0%. Namun data ini tidak mampu melonjakkan matawang NZD disebabkan semalam RBNZ telah memotong kadar faedah mereka dan ini telah memberikan kesan yang negetif kepada matawang NZD.



  • Data ekonomi melibatkan negara China juga telah dikeluarkan jam 10pagi tadi. Data Industrial Production y/y telah mencatatkan penurunan dari 6.2% kepada 6.0%. Matawang AUD dilihat lemah kesan dari data ini.



  • Disebelah petang pula, data German Prelim GDP q/q telah menunjukkan peningkatan berbanding data forecast namun menurun berbanding data previous. Matawang Euro sedikit menguat di sebelah petang tadi.



  • Lebih kurang setengah jam dari sekarang pula, data melibatkan matawang USD akan dikeluarkan iaitu data Retail Sales dan juga PPI. Selain itu data Prelim UoM Consumer Sentiment juga akan dikeluarkan jam 10malam. Sila berikan perhatian ke atas data ini kerana ianya akan menentukan hala tuju matawang USD sehingga sesi dagangan ditutup untuk minggu ini sekitar jam 5pagi nanti

No comments:

Post a Comment