Thursday 11 August 2016

Market Update (11/08/16)


New Zealand Dollar

  • Matawang yang paling diberi perhatian hari ini pastinya matawang New Zealand Dollar (NZD). Ini berikutan pengumuman pemotongan kadar faedah pada awal pagi hari ini jam 5pagi. Seperti jangkaan, RBNZ telah memotong kadar faedah dari 2.25% kepada 2.00%. NZD telah menguat sejurus pengumuman dibuat walaupun sepatutnya kesan pemotongan kadar faedah ke atas matawang adalah negetif. Walaubagaimanapun, situasi ini dapat difahami kerana pemotongan kadar faedah ini sudah pun dijangka oleh kebanyakan market participant. Selain itu, demand ke atas matawang 'high yield' dalam beberapa minggu kebelakangan ini juga telah membuatkan matawang NZD melonjak tinggi selain matawang AUD. Namun, untuk jangka masa yang lebih panjang, matawang NZD dijangka akan jatuh semula berikutan RBNZ masih dalam proses ke arah melonggarkan dasar kewangan mereka.



  • USD Index setakat ini mencatatkan sedikit peningkatan iaitu sebanyak 0.17% ketika update ini ditulis. USD menguat setakat ini berbanding EURO, GBP, & JPY namun lemah berbanding matawang aud, NZD dan juga CAD.



  • Oil menguat sedikit hari ini setelah semalam ianya turun sebanyak $1.8 dari 43.3x kepada 41.4x. Penurunan harga minyak semalam disebabkan oleh peningkatan data simpanan minyak US.



  • Malam nanti hanya ada 1 data berimpak tinggi yang akan dikeluarkan iaitu data US Unemployment Claims. Sila berikan perhatian.

No comments:

Post a Comment