Sunday 19 June 2016

Cara Gunakan Fibonacci Retracement Dengan Betul

Pada artikel kali ini saya mahu share dengan anda semua cara nak gunakan fibonacci retracement dengan betul (Original). Saya yakin, ramai di antara kita sudah biasa menggunakan tools fibonacci retracement ini di mt4 tetapi masih ramai yang ragu2 sama ada betul atau tidak penggunaannya selama ini.

Tetapi harus saya nyatakan juga di sini. Ada bermacam2 kaedah atau pun cara menarik fibonnaci retracement ini. Malah ada antara mereka yang membuat teknik khas menggunakan tools ini. Saya sama sekali tidak mempunyai masalah dengan perkara itu. Artikel kali ini hanyalah sebagai rujukan bagi mereka2 yang ingin mengetahui cara penggunaan yang 'original'.

Fibonacci retracement adalah tools/indicator yang kita gunakan untuk mencari level2 retracement/correction/pullback/bounceback yang berpengaruh, untuk kita masuk semula pasaran dengan mengikuti trend asalnya.

Terdapat 2 jenis penggunaan fibonacci retracement iaitu ketika kita jangkakan market dalam keadaan UPTREND dan juga ketika DOWNTREND.

Terdapat 3 level fibonacci retracement yang paling berpegaruh iaitu 38.2%, 50% dan 61.8%.


1. Uptrend


Pair EURUSD. TFD1.

Berikut merupakan contoh menggunakan fibonacci retracement jika anda menjangkakan market dalam keadaan uptrend. Jika anda jangkakan market dalam keadaan uptrend, anda perlu tarik fibonacci retracement dari bawah ke atas iaitu dari swing low ke swing high. Untuk contoh di atas swing low nya adalah di 1.2754 ( low 9 Julai 2013) dan swing high nya adalah di 1.3451 (high 20 Ogos 2013). Level 0.0% perlu berada di atas manakala level 100% perlu berada di bawah.

Setelah market bergerak dari 1.2754 (low) menuju ke 1.3451 (high), ianya telah melakukan retracement (pembetulan harga) dan akhirnya retracement itu berakhir di level 50%. Ini membawa maksud harga telah retrace 50% dari pergerakan low 1.2754 ke high 1.3451 sebelum ini. Harga kemudiaannya telah menyambung pergerakan ke atas.

2. Downtrend

Pair AUDUSD. TFD1.
Bagi contoh downtrend pula, anda perlu tarik fibonacci retracement dari atas ke bawah iaitu dari swing high ke swing low. Untuk contoh di atas, swing high nya adalah di 0.8162 (high 14 Mei 2015) manakala swing low nya adalah di 0.7576 (low 1 jun 2015). Level 0.0% perlu berada di bawah manakala level 100% perlu berada di atas.

Setelah market bergerak dari harga swing high ke swing low tersebut, ianya telah melakukan retracement dan reject di fibonacci retracement level 38.2. Setelah itu, harga terus saja menjunam turun semula. Jadi adalah benar level 31.8 merupakan level yang fibonacci retracement yang berpengaruh. Anda boleh masuk di situ setelah jelas rejection di level tersebut.


Adakah ada time frame tertentu untuk menggunakan fibonacci retracement?

Jawapannya TIDAK. Anda boleh menggunakan fibonacci retracement ini di mana-mana timeframe. Cara penggunaan nya adalah sama seperti apa yang telah saya tunjukkan di atas.



Naim Sangkakelubi
SFA's Currency Analyst



1 comment: