Tuesday 18 October 2016

Market Update (18/10/16)




  • Awal pagi hari ini iaitu jam 5.45pagi, data penting melibatkan matawang NZD telah dikeluarkan iaitu data CPI. Data NZD CPI q/q mencatatkan bacaan 0.2% berbanding data forecast 0.0% dan juga data previous 0.4%. Matawang NZD meningkat setelah data ini dikeluarkan disebabkan ianya lebih tinggi berbanding jangkaan. Namun, untuk jangka masa yang lebih panjang, NZD dijangka kembali ditekan berikutan kemungkinan berlakunya pemotongan kadar faedah oleh Reserve Bank of New Zealand (RBNZ) pada bulan depan.



  • AUD kuat hari ini. Reserve Bank of Australia (RBA) telah mengeluarkan Monetary Policy Meeting Minutes mereka jam 8.30pagi tadi. Secara keseluruhannya meeting minutes tersebut dilihat neutral dengan tiada apa kenyataan baru yang manarik perhatian market. Berkenaan AUD, RBA masih lagi mengekalkan kenyataan bahawa nilai matawang AUD yang terlalu tinggi akan menyukarkan keseimbangan ekonomi. Jadi, kenaikan AUD dijangka terhad juga selepas ini.


  • Data GBP juga mencatatkan peningkatan hari ini. Ianya disebabkan oleh data UK CPI yang baik yang dikeluarkan jam 4.30petang tadi. Data UK CPI y/y keluar lebih tinggi berbanding data forecast dan juga previous. Data sebenar meningkat kepada 1.0% berbanding forecast 0.9% dan juga previous 0.6%. Data ini sedikit sebanyak telah memberikan sokongan yang positif kepada matawang GBP yang sebelum ini tertekan akibat sentimen Brexit. Pair GBPUSD telah melakukan pembetulan harga kira2 170pips dari harga terendah semalam. Ketika update ini ditulis ianya sedang didagangkan diparas 1.2289 iaitu naik 107pips dari harga pembukaan.


  • Data US CPI juga telah dikeluarkan jam 8.30malam sebentar tadi. Data US CPI m/m keluar sama seperti forecast iaitu pada bacaan 0.3% berbanding data lepas 0.2%. Bacaan data untuk US Core CPI pula sedikit menurun dari data lepas iaitu 0.3% kepada 0.1%. Ini telah menyebabkan reaksi market ke atas matawang USD bercampur2 setelah data2 ini keluarkan.


No comments:

Post a Comment