Friday 7 October 2016

Market Update (07/10/16)



  • Market hari ini dikejutkan dengan junaman matawang GBP sekitar jam 7pagi waktu tempatan. Pergerakan ini berlaku dipercayai akibat perbuatan 'fat finger'. Pasangan matawang GBPUSD menjunam sekitar 600pips dalam jangka masa beberapa minit saja. Untuk keadaan semasa, sentimen ke atas matawang GBP masih dilihat bearish berikutan pengumuman Perdana Menteri UK Theresa May bahawa kerajaan mereka akan menghantar 'article 50' untuk keluar dari Kesatuan Eropah pada hujung bulan march 2017. Namun, data2 baik yang dicatatkan oleh ekonomi UK mungkin boleh membuatkan matawang GBP melakukan pembetulan harga untuk jangka masa pendek.


  • Sebentar tadi US telah mengeluarkan data Non Farm Payroll (NFP) mereka. Data yang dicatatkan sedikit lemah iaitu 156k berbanding data forecast 171k. Data previous pula telah di semak semula dari 151k kepada 167k. Data Unemployment Rate (kadar pengangguran) pula naik kepada 5.0% dari 4.9% sebelum ini. Selain itu data Average Hourly Earnings m/m mencatatkan peningkatan dari 0.1% kepada 0.2%. Secara keseluruhannya data2 yang dikeluarkan pada kali ini dianggap lemah dan matawang USD dijual dan dilihat lemah berbanding matawang2 utama yang lain setelah market menghadam data2 tersebut.


  • Matawang CAD pula kuat setelah Canadian labour data keluar bersama2 data US NFP sebentar tadi. Data Employment change mereka keluar kuat pada bacaan 67.2k berbanding data forecast 8.5k dan juga data previous 26.2k. Data Unemployment rate pula kekal tidak berubah pada paras 7.0%. Pasangan matawang USDCAD turun sekitar 100pips setelah data2 tersebut dikeluarkan. Harga minyak mentah juga dilihat stabil di atas paras $50 setakat ini dan matawang CAD berpotensi untuk kekal kuat sehingga pasaran ditutup jam 5pagi nanti.

No comments:

Post a Comment