Wednesday 21 September 2016

Market Update (21/09/16)






  • Matawang yang paling mencuri tumpuan hari ini adalah matawang yen. Matawang yen hari ini berterusan mengukuh berbanding matawang2 utama yang lain setelah Bank of Japan secara umumnya mengekalkan monetary policy sedia ada mereka. BOJ mengekalkan interest rate pada paras -0.1% dan juga program QE mereka dengan nilai 80trillion yen setahun. BOJ juga menegaskan bahawa program QE mereka akan diteruskan sehingga kadar inflasi melebihi 2%. Market dilihat kecewa dengan pengekalan monetary policy ini dah telah menyebabkan pair USDJPY telah menjunam sekitar 220pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini. Pasangan matawang ini sekarang berada di paras harga 100.60 ketika update ini ditulis.



  • Lebih kurang 2jam dari sekarang, news/event yang ditunggu2 oleh trader/investor di seluruh dunia akan dikeluarkan iaitu pengumuman interest rate oleh Federal Reserve. Fed dijangka mengekalkan saja kadar faedah mereka pada meeting kali ini. Namun perhatian perlu diberikan kepada statement2 yang dikeluarkan oleh mereka selepas itu. Market akan melihat adakah terdapat forward guidence berkenaan kenaikan kadar faedah pada bulan Disember nanti. Jika ada, USD dijangka menguat berbanding matawang2 utama yang lain.



  • Jam 5pagi nanti pula, Reserve Bank of New Zealand (RBNZ) akan mengumumkan interest rate terkini mereka. Interest rate semasa RBNZ berada di paras 2.00% iaitu paras yang tertinggi berbanding bank2 pusat utama yang lain. RBNZ dijangka mengekalkan interest rate sedia ada mereka awal pagi nanti. Tumpuan harus diberikan kepada statement2 yang akan dikeluarkan oleh RBNZ nanti.

No comments:

Post a Comment