Monday 5 September 2016

Market Update (05/09/16)





  • Semasa berucap di Kyodo News di Tokyo, Kuroda telah mengulangi kenyataan nya sebelum ini bahawa masih ada ruang untuk BOJ lebih melonggarkan dasar kewangan sedia ada mereka. Ini merupakan kenyataan yang dovish dari Kuroda. Yen sedikit kuat hari ini dan dilihat melakukan pembetulan harga setelah lemah 2minggu berturut2 sebelum ini.



  • Di sebelah petang tadi jam 4.30petang, data UK Services PMI telah pun dikeluarkan. Data ini menunjukkan peningkatan dengan mencatatkan bacaan 52.9 berbanding data lepas 47.4. Data2 yang dikeluarkan dari UK terus memperlihatkan peningkatan dan ini telah menyebabkan pelabur dan pedagang menilai semula kesan Brexit ke atas ekonomi UK. Matawang GBP dilihat beransur2 pulih dan kuat berikutan data2 yang positif ini. Ketika update ini ditulis, pasangan matawang GBPUSd berada di paras 1.33xx iaitu naik lebih 500pips dari harga terendah yang dicatatkan di bulan Julai selepas isu Brexit tempoh hari.



  • Harga minyak mentah mencatatkan peningkatan hari ini. Ianya sedang didagangkan pada paras $45 setong. Harga minyak mentah telah naik $2 dari harga terendah minggu lepas. Ini telah memberikan tempias yang positif kepada mawatang CAD. Pasangan matawang USDCAD turun lebih 80pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini.



  • Malam ini, pasaran Amerika Syarikat ditutup bersempena dengan sambutan Hari Pekerja. Market liquidity akan berada dalam keadaan yang rendah.

No comments:

Post a Comment