Thursday 1 September 2016

Market Update (01/09/16)





  • Data Manufacturing PMI untuk Negara China keluar baik pada pagi tadi mengalahkan data forecast dan juga previous. Data sebenar mencatatkan bacaan 50.4 berbanding forecast 49.9 dan juga previous 49.9. Matawang AUD kuat sedikit selepas data ini dikeluarkan disebabkan oleh China merupakan antara rakan dagangan terbesar Negara AUstralia. Kesan positif ke atas ekonomi China akan turut dirasai Negara Australia. Begitu juga lah sebaliknya. Namun kekuatan matawang AUD ini tidak bertahan lama berikutan data Australian Private Capital Expenditure dan juga Retail Sales yang keluar lemah pada jam 9.30malam.



  • Matawang yang paling mencari tumpuan setakat ini adalah matawang GBP. Matawang ini menguat disebelah petang tadi setelah data UK Manufacturing PMI mencatatkan bacaan yang baik melepasi paras 50 walaupun ianya merupakan bacaan selepas peristiwa Brexit. Data sebenar keluar pada paras 53.3. Hal ini telah menyebabkan matawang GBP menguat serta merta berbanding matawang2 utama yang lain. Matawang ini masih berterusan kuat sehingga update ini ditulis.



  • Matawang USD secara keseluruhannya setakat ini kuat berbanding matawang2 utama yang lain kecuali berbanding matawang GBP. USD Index mencatatkan bacaan 96.08 ketika update ini ditulis. Semua market participant sedang menunggu data besar melibatkan matawang greenback ini pada esok hari iaitu data Non Farm Payroll. Sentiment US Dollar dilihat positif buat masa sekarang berikutan kenyataan hawkish oleh Fed Chairman, Jenet Yellen pada Jumaat minggu lepas dan sentiment ini masih berterusan kesan dari data2 ekonomi yang positif dari Amerika Syarikat minggu ini.

No comments:

Post a Comment