Monday 22 August 2016

Market Update (22/08/16)




  • US Dollar bermula kuat pada pembukaan dagangan minggu ini berikutan kenyataan dari Timbalan Pengerusi Federal Reserve, Stanley Fischer pada Ahad lalu bahawa keadaan ekonomi Amerika syarikat semakin hampir dengan target yang telah dibuat bank pusat berkenaan. Hal ini bakal memungkin kan kenaikan kadar faedah pada tahun ini dan hal telah mendorong investor/trader membeli USD.


  • Yen pula dilihat sedikit lemah hari ini disebabkan oleh kenyaaan Gabenor Bank of Japan, Harukido Kuruda yang menjelaskan bahawa negetive interest rate policy yang diguna pakai oleh BOJ sekarang belum lagi mencapai hadnya. Ini bermaksud BOJ berkemungkinan akan menurunkan lagi kadar faedah sekarang ke paras yang lebih negetif. Market telah bertindak balas dengan menjual matawang yen.


  • Harga minyak mentah pula hari ini sedikit susut setelah ianya melakukan pendakian yang agak agresif sebelum ini di mana ianya telah mendaki dari paras 39.2x kepada paras 48.8x dalam jangka masa 3minggu. Pendakian sebelum ini juga telah menyebabkan matawang Canadian Dollar (CAD) turut mengukuh namun data Canadian CPI yang lemah pada Jumaat lepas telah membantutkan pengukuhan matawang CAD ini.


  • Di sesi dagangan New York malam ini, tiada apa-apa2 data berimpak besar yang akan dikeluarkan.

No comments:

Post a Comment