Thursday 4 August 2016

Market Update (04/08/16)

Governor Bank of England, Mark Carney



  • Hari ini, tumpuan pastinya terarah kepada matawang Pound. Pound sterling telah menjunam jatuh setelah BOE membuat pengumuman pemotongan kadar faedah dari 0.50% kepada 0.25% iaitu sebanyak 25 basis point. Selain itu, Bank of England juga telah membuat kejutan dengan membesarkan lagi program QE mereka dengan tambahan 70billion pound. Matawang pound terus saja jatuh mendadak berbanding matawang2 utama yang lain sejurus pengumuman ini dibuat. Pair GBPUSD telah jatuh 230pips dari harga tertinggi ke harga terendah setakat ini.



  • Pagi tadi jam 9.30pagi, data Australian Retail Sales m/m telah pun keluar. Data sebenar keluar lebih rendah berbanding forecast dan juga previous. Data sebenar cuma mencatkan bacaan 0.1%. Namun pair AUDUSD dilihat tidak begitu terkesan dengan data ini.



  • USD hari ini tidak lah dilihat begitu kuat. Ianya lemah berbanding AUD, NZD, JPY, CAD namun kuat berbanding matawang EUR dan GBP. USD Index hanya mencatatkan sedikit saja kenaikan iaitu sebanyak 0.15% dan ini pun hanya disebabkan oleh kelemahan yang ketara pada matawang GBP. Hal ini disebabkan oleh investor dan trader mengambil sikap berjaga2 menjelang data US Non Farm Payroll yang akan di keluarkan esok malam.



  • Oil hari ini sedikit menurun setelah semalam ianya telah melakukan rebound yang agak signifikan iaitu naik sebanyak 2 dollar dari harga 39.2x kepada 41.1x. Harga terkini berada di paras 40.90.


No comments:

Post a Comment