Monday 1 August 2016

Market Update (01/08/16)




  • GBP jatuh setelah data UK Manufacturing PMI yang dikeluarkan jam 4.30petang tadi mencatatkan penurunan. Data kali ini mencatatkan bacaan 48.2 berbanding data lepas 49.1. Ini menambahkan lagi kemungkinan bahawa BOE akan memotong kadar faedah mereka pada hari khamis nanti.GBPUSD telah turun 100pips dari harga tertinggi ke harga terendah setakat ini.



  • USD Index mencatatkan peningkatan sebanyak +0.20% ketika update ini ditulis. Ianya sekarang berada di paras 95.72. Hala tuju seterusnya bagi matawang USD akan bergantung dengan bacaan data US ISM Manufacturing PMI yang akan dikeluarkan jam 10malam nanti.



  • Matawang AUD lemah hari ini akibat terkesan dari data Chinese Manufacturing PMI jam 9pagi tadi. Data tersebut mencatatkan penurunan dari 50.0 kepada 49.9. Kelemahan matawang ini juga disebabkan oleh jangkaan pemotongan kadar faedah oleh Reserve Bank of Australia (RBA) esok.



  • CAD juga lemah hari ini didorong oleh kejatuhan harga minyak. Harga minyak sekarang berada diparas 40.99 per barrel. Pasangan matawang USDCAD telah mencatatkan kenaikan 50pips dari harga pembukaan setakat ini.


No comments:

Post a Comment