Friday 29 July 2016

Market Update (29/07/16)





  • Matawang yang paling mencuri tumpuan hari ini adalah matawang Japanese Yen. Yen hari ini mengukuh berbanding matawang-matawang utama yang lain. USDJPY telah mencatatkan penurunan sebanyak -1.9% setakat ini. Ianya telah menjunam jatuh sekitar 280pips dari harga tertinggi ke harga terendah hari ini.



  • Kekuatan Yen hari ini adalah disebabkan oleh tindakan BOJ yang telah mengecewakan pasaran dengan tidak mengumumkan pelonggaran dasar kewangan yang besar seperti yang diharapkan. BOJ hanya menambah Exchange Traded Funds kepada 6trillion Yen ($58.3 billion) dan juga menambah dollar lending program kepada $24billion.



  • BOJ hari ini mengekalkan interest rate sedia ada dan juga telah mengekalkan government bond purchases mereka. Penjual-penjual matawang Japanese Yen dilihat kecewa dengan keputusan ini.



  • Euro Zone CPI Flash Estimate y/y telah menunjukkan peningkatan apabila data tersebut dikeluarkan jam 5petang tadi. Data sebenar mencatatkan bacaan 0.20% berbanding data lepas iaitu 0.1%. Data ini sedikit sebanyak telah menyokong kenaikan matawang euro.



  • USD lemah setakat ini berbanding matawang-matawang utama yang lain kecuali berbanding matawang Canadian Dollar (CAD). CAD tidak mampu mencatatkan kenaikan berbanding US Dollar disebabkan oleh harga minyak yang berterusan jatuh. Harga minyak telah mencatatkan penurunan 7hari berturut-turut dan ianya sekarang sedang berada diparas $40.78 per barrel.



  • Di New York Session malam nanti, data yang melibatkan matawang CAD dan juga USD akan dikeluarkan iaitu data Canadian GDP dan juga US GDP. Kedua-dua data ini akan dikeluarkan jam 8.30malam. Sila berikan perhatian.


No comments:

Post a Comment