Wednesday 27 July 2016

Market Update (27/07/16)



Data Australian CPI telah keluar bercampur-campur pagi tadi. Data CPI q/q telah menunjukkan peningkatan iaitu naik dari -0.20% kepada 0.40%. Namun data CPI y/y telah mencatatkan penurunan dar 1.30% kepada 1.00%. Pair AUDUSD telah spike ke atas setelah data CPI tersebut dikeluarkan namun kemudiannya telah turun semula setelah market player mengambil kira kemungkinan pemotongan kadar faedah oleh RBA pada minggu hadapan. AUD dijangka akan terus ditekan sehingga RBA Cash Rate decision pada 2 Ogos nanti.


Yen lemah hari ini. Ini disebabkan oleh report yang dikeluarkan oleh FNN bahawa Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe akan mengumumkan pakej ransangan ekonomi yang bernilai 27Trillion Yen. USDJPY melonjak sekitar 180pips dari harga pembukaan ke harga tertinggi hari ini setelah berita ini dikeluarkan. Pasangan matawang ini kemudiannya telah memadam separuh dari kenaikan ini dah ianya sekarang sedang berada di paras 105.50. Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe kemudiannya telah mengesahkan bahawa pakej ransangan ekonomi bernilai lebih 28trillion yen akan dilaksanakan. Sentimen semasa ke atas matawang yen dilihat bearish.


Petang tadi, data penting melibatkan matawang GBP telah keluar iaitu data UK GDP. Terdapat peningkatan kepada data GDP q/q & juga GDP y/y. Data yang lengkap adalah seperti berikut ;

UK Gross Domestic Product (QoQ)
Actual: 0.6%
Expected: 0.5%
Previous: 0.4%

UK Gross Domestic Product (YoY)
Actual: 2.2%
Expected: 2.1%
Previous: 2.0%

Walaubagaimanapun GBP tidak menguat setelah data ini dikeluarkan kerana ini merupakan bacaan data sebelum isu Brexit melanda UK. Market player dilihat mengabaikan data ini. Dari sudut fundamental, GBP masih bearish disebabkan faktor Brexit ini.


Jam 2pagi nanti kita akan ada news penting melibatkan matawang USD iaitu pengumuman kadar faedah oleh Federal Reserve. Federal reserve dijangka mengekalkan saja kadar faedah semasa mereka pagi nanti. Perhatian perlu diberikan kepada statement-statement yang akan dikeluarkan oleh Fed.


Naim Sangkakelubi
SFA Currency Analyst

No comments:

Post a Comment