Monday 11 July 2016

5 Step Penting Untuk Masuk Position





5 step Masuk Position (Fundamental + Teknikal)


1. Baca dan fahami keadaan fundamental terkini setiap matawang utama. Cuba untuk dapatkan 1matawang yang lemah dan 1matawang yang kuat mengikut keadaan fundamental semasa matawang tersebut.


2. Lihat data atau news yang bakal keluar dalam masa terdekat. Sila faktor kan sekali data2 yang bakal keluar tersebut kedalam keputusan trading anda. Anda boleh rujuk economic calender seperti di Forex Factory.


3. Cari level2 teknikal yang berpengaruh. Tandakan support & resistance yang penting di chart. Tunggu price bergerak ke tempat yang anda mahu dulu. Gunakan Candlestick Reversal Signal (CRS), Fibonacci retracement atau apa saja teknik teknikal yang anda faham untuk mencari confirmation.


4. Sila kira risk yang mahu digunakan sebelum masuk position. Risk yang dicadangkan adalah 3-5% saja dari modal untuk setiap setup.


5. Masuk lah position dengan tenang dan biarkan market yang melakukan tugasnya pula selepas itu. Tiada masalah jika anda mahu adjust position seperti lock profit, close partial dan sebagainya semasa dagangan sedang aktif. Cuma pastikan ianya disebabkan oleh faktor keadaan semasa market yang perlukan pengubahsuaian, bukannya atas faktor emosi anda yang tidak stabil.


Naim Sangkakelubi
SFA Currency Analyst

No comments:

Post a Comment