Thursday 16 June 2016

Market Menggila Semalam? Ini Apa Yang Anda Semua Perlu Tahu.



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua..
APA DAH JADI dengan market semalam (16/6/16)?? Eur/Jpy mencatatkan pergerakkan lebih kurang 400pips, Usd/Jpy & Eur/Usd pula mencatatkan pergerakkan lebih kurang 300pips.. Saya pasti jika ada trader yang tidak menjaga Money Management nya dengan baik tentu terkesan dengan market semalam, malah mungkin ramai yang mengalami Stop Out..

Semalam kita di hidangkan dengan deretan data ekonomi yang berimpak besar dimana ianya menjadi tumpuan market, dimulakan dengan FOMC dari FED di awal pagi, kemudian disusuli pula oleh BOJ & RBA, dan seterusnya dari SNB  sebelum di sudahi dari BOE.. Tetapi apakah tumpuan market semalam? Pada saya masih lagi terarah kepada isu BREXIT yang kian hangat dan yang terbaru hingga menyebabkan kes bunuh salah seorang dari MP dari Parti Buruh iaitu Jo Cox (41tahun), di Birstall, New Yorkshire. Beliau dipercayai telah ditembak dan kemudian ditikam sebelum terbaring berlumuran darah. Ini telah disahkan sendiri oleh pihak polis Birstall.



Mendiang adalah seorang yang lantang bersuara untuk mempertahankan BREMAIN (uk kekal didalam EU) di parlimen. Oleh disebabkan peristiwa tersebut, kempen referrendum bagi BREXIT dan BREMAIN ditangguhkan sementara waktu di EU manakala bagi keputusan poll yang dikeluarkan Agensi Penyelidikan British (BMG) ditangguhkan ke hari sabtu. Seorang lelaki yang dipercayai pembunuh didalam kes tersebut telah ditahan berhampiran kawasan kejadian tidak lama selepas itu.

Jadi dengan keadaan market sebegini, kawal lah akaun anda sebaik mungkin. Dan jikalau anda tidak mahu mengambil risiko, adalah sebaik-baiknya berehat sahaja dahulu sehingga kes BREXIT ini selesai. Masih banyak masa dan peluang menanti di hadapan. Ingatlah bahawa risiko yang minimum diambil adalah lebih baik berbanding anda 'meletakkan leher di mata pedang'. Tiada sesiapa pun yang tahu apakah yang bakal terjadi nanti.

Ingat dan catatkan didalam minda anda, "Sudden Issue" seperti ini akan lebih memberikan impak apabila ianya terjadi. Kerana ia boleh menimbulkan kekacauan dan panik kepada market lantas Safe Haven flow akan terhasil. Jadi pilihlah, anda mahu Tamak? atau Takut? Pilihan anda akan memberikan kesan secara langsung kepada akaun anda sendiri, jadi jangan terburu-buru membuat keputusan. Kawal Emosi anda, kawal pengurusan kewangan anda dan sentiasalah berjaga-jaga jika timbulnya "Sudden Issue" seperti ini. Sekian untuk entri saya kali ini.


Ceecakman
SFA's Currency Analyst

No comments:

Post a Comment